Na diverse projecten in de wereld van het autobedrijf, kwam in 2020 iets totaal nieuws op mijn pad: Toeristisch gebiedsregisseur in de Regio Appelscha. Huh? Ja, sinds maart is mijn belangrijkste opdracht om de gemeente Ooststellingwerf als toeristisch aantrekkelijke regio op de kaart te zetten én de onderlinge samenwerking tussen ondernemers in deze sector te bevorderen.
Dankzij de Kale Duinen, het Drents Friese Wold en het Fochteloërveen met daar tussenin Appelscha is de regio al heel lang bekend als toeristisch interessante bestemming. Duizenden mensen komen hier fietsen, wandelen, paardrijden en recreëren. Door al deze bezoekers ontstond een hele vrijetijdseconomie met campings, restaurants, verhuurders, een pretpark, outdoor-activiteiten. Inmiddels is het toerisme één van de belangrijkste economische activiteiten in de regio.
Toch is ook in deze sector vernieuwing noodzakelijk. Want niet alleen de gasten en de werknemers veranderen, door de nieuwe inzichten in natuurbeheer verandert zelfs de natuur in een razend tempo! Al die veranderingen vragen aanpassingen. Niet alleen van mensen en processen maar ook van marketing strategieën en strategische samenwerking. Werk voor Arnomotive! Bovendien woon ik zelf al 30 jaar bij Appelscha en ben ik opgegroeid op een kampeerboerderij in het Drents Friese Wold! Geen wonder dus, dat ik me ook in deze rol als een vis in het water voel!
Een bijdrage kunnen leveren aan deze sector is mooi. Maar net zo mooi is, dat ik ook hier weer ontzettend veel leer! Bijvoorbeeld over flexibele inzet: recreatie is een echt seizoensbedrijf: in het seizoen buffelen om te bufferen en in de winter staat alles letterlijk stil (en dit jaar is dat natuurlijk nog veel extremer) Ook de recreatie streeft naar continuïteit, maar als omgaan met fluctuaties in aanbod in jouw bedrijf soms tot situaties leidt waar je wat mee moet: zoek eens een recreatieondernemer op. Processen zijn niet uitwisselbaar, maar het kan je anders naar flexibiliteit laten kijken.
Een andere echte recreatie-kwaliteit is gastheerschap. Verkopers zoeken met een hotelschoolopleiding is niet nieuw. Iemand zei eens: ja maar bij het autobedrijf koop je een product en bij een hotel vooral een belevenis. Maar als de klant daar blij van wordt, zorg dan dat het bezoek aan jouw bedrijf een belevenis wordt! Ook hier geldt, leren gaat niet over het kopiëren of helemaal de andere kant op: bedenken waarom iets niet kan. Leren gaat over met open mind kijken en luisteren en vooral creatief onderzoeken.
Heb jij behoefte om eens met andere ogen naar jouw situatie te laten kijken? Of ligt er gewoon een project, wat maar niet weg wil? Stuur me een bericht, misschien kan ik je er mee helpen.