Van Manager naar Opruimcoach, hoe dan? Dit is mijn verhaal.

Structuur

Als dienstplichtig militair was ik wapenhersteller. Ik beheerde de wapenkamer van mijn compagnie en ik was verantwoordelijk voor maximale inzetbaarheid. Als alle vakken in het wapenrek bezet waren, wist ik in één oogopslag dat elke soldaat bij een oefening zijn eigen wapen kon meenemen. Ik beschouwde het als mijn missie. Het leverde me zelfs een onderscheiding op: het rode koord voor maximale inzetbaarheid. Ik was er best trots op.

De rol paste ook prima bij mij: verantwoordelijkheid nemen en regelen dat het goed kwam. En ik leerde de functie van structuur: een vol wapenrek betekende rust, een lege plek betekende actie, bijvoorbeeld als een wapen nog niet was ingeleverd. Die les over structuur en overzicht gebruik ik tot de dag van vandaag en zijn nog steeds een belangrijk onderdeel in mijn werk

Van manager naar opruimcoach

Als (project)manager ben ik vooral actief in het MKB, met plezier sta ik groepen en organisaties bij in het organiseren van werkzaamheden, evenementen en activiteiten. Overzicht is nog altijd een wezenlijk onderdeel van mijn werk. Het valt me op, dat ook voor privé personen steeds lastiger is om overzicht te houden. Er is zoveel informatie, zoveel spullen, zoveel mogelijkheden, zoveel keuzes en zoveel wat nog moet.

Die overvloed aan spullen wordt aangejaagd door uitgekiende marketing. Ooit bestond commercie uit het aanprijzen van spullen en diensten. Inmiddels is marketing meer wetenschap. Met kennis uit de psychologie worden uitgekiende programma’s via social media, influencers en AI ingezet om mensen te beïnvloeden en aan te zetten om spullen, diensten en abonnementen af te nemen.

Dit leidt in de praktijk voor velen tot een overdaad aan spullen die je niet nodig bent en waar je niet gelukkig van wordt. Bovendien betekenen overbodige spullen ook onnodig verbruikte energie en grondstoffen en ook dat zijn ontwikkelingen die me af en toe zorgen baren. Ik las recent dat de CO2 footprint van Nederlanders gemiddeld 35% boven het Europees gemiddelde ligt.

Organiseren van tijd en ruimte

Zo kwam de rol van Professional Organizer op mijn pad. Ik help nu ook individuele personen met het efficiënt gebruiken van tijd en ruimte. Door te helpen met het aanbrengen van structuur, het herinrichten van ruimte en het herbestemmen van overbodige spullen geef ik mensen weer grip op hun eigen ruimte. Dat een efficiënter gebruik van spullen ook leidt tot minder gebruik van grondstoffen en energie is voor mij een mooie bijvangst.

Kan ik iets voor jou betekenen? Stuur me een bericht, dan hebben we snel contact!