Herinrichten hobby-werkplaats

Haar man was overleden. Ze woonde nog in de woning bij het bedrijf, na zijn pensioen had haar man in de schuur een werkruimte voor zichzelf ingericht met alle soorten gereedschap. Hij had ook wel eens wat extra spullen verzameld of overgenomen van kennissen. Maar nu was hij er niet meer. De schuur stond eigenlijk zo vol, dat je er verder niet veel kwijt kon. De kinderen hadden zelf wel gereedschap en het gereedschap van pa was ook niet allemaal het allernieuwste. Een paar kleinzoons wilden wel wat spullen, maar die hadden eigenlijk nog geen ruimte. Alles weggooien was wel wat zonde, maar ja, wat moet je er dan mee? Bovendien moest er thuis nog wel eens een klusje gebeuren en dan was het wel weer fijn, dat er een schroevendraaier was.

Organiseren volgens 3-stappen proces

Voor het opruimen volg ik altijd de werkwijze die Julie Morgenstern zo mooi heeft omschreven in haar boek: “Organiseren van binnen naar buiten”. De kern van haar aanpak is het 3 stappenproces: Analyseer-Strategiseer-Val aan. Met name de 2e stap, het maken van een doordachte strategie is voor mijn werk cruciaal. Daarmee bereik ik, dat het plan uitvoerbaar is maar ook dat het resultaat geborgd kan worden.

Eerst een plan, dan de uitvoering

Op basis van de wensen van alle betrokkenen hebben we samen een plan bedacht: Uit alle aanwezige gereedschap een basis set samenstellen, die in de werkplaats zou blijven. Als iemand dan eens iets nodig had, kon je het gebruiken. Al het overtollige gereedschap zouden de (klein)kinderen bekijken of ze het wilden hebben. Wat er dan overbleef zou worden gedoneerd aan de stichting Gered Gereedschap. Die stichting zorgt er voor, dat gereedschap in ontwikkelingslanden opnieuw gebruikt kan worden.

Eigenlijk was het aanvallen toen niet zo moeilijk meer: We hebben de werkplaats eerst helemaal leeggehaald en schoongemaakt. Vervolgens samen met één van de kinderen een selectie gemaakt van alle stukken die in de werkplaats zouden blijven en dit gereedschap overzichtelijk gegroepeerd en opgehangen.

Gered Gereedschap: duurzame oplossing

Alle overblijvende zaken hebben we in een aantal rijen uitgelegd. Na een week, toen iedereen die er belang bij had er iets van zijn gading uit had gezocht heb ik alles wat overbleef naar een inzamelpunt van Gered Gereedschap gebracht. Zo kreeg de hele verzameling gereedschap een goede bestemming en was de schuur weer een veilige en geordende ruimte.

Heb jij ook zo’n klus waar je maar tegenop blijft kijken? Stuur me kort bericht voor vrijblijvende kennismaking. Ik neem dan snel contact met je op